Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

Ο Διγενής

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου: Ο Διγενής

(Δίνεται το κείμενο χωρίς το εισαγωγικό του σημείωμα)

  1. Το περιβάλλον προσωποποιείται και αποκτά συναισθήματα ανατριχίλας και τρόμου μπροστά στο ψυχομαχητό του Διγενή. Γράφουμε κωδικοποιημένα ποιες εικόνες δημιουργεί η φαντασία μας στο άκουσμα αυτής της προσωποποίησης;

  1. Σε όλο το ποίημα κυριαρχεί το άκουσμα των μ, ν, λ, ρ και τ. Ποια συναισθήματα μας προκαλεί αυτό το άκουσμα; Τα καταγράφουμε.

  1. Τι λέει ο ετοιμοθάνατος Διγενής; Ποια είναι η επιθυμία του; Αν η επιθυμία του γινόταν πραγματικότητα … ας φανταστούμε τη σκηνή. Ας βγούμε έξω στο προαύλιο, ας κοιτάξουμε τον ουρανό, ας εμπνευστούμε, ας αυτοσχεδιάσουμε …

  1. Ο Διγενής επιθυμεί, αλλά και φαντάζεται. Με τη φαντασία του ξεπερνά τους νόμους της πραγματικότητας – φτιάχνει μια υπερπραγματικότητα. Έτσι, λειτουργεί στη νεότερη ποίηση και το κίνημα του Υπερρεαλισμού. (Ας θυμηθούμε το «Ταξίδι με πλοίο του Ν. Βαλαωρίτη από την Α΄ Γυμνασίου.) Ας την εκφράσουμε με λόγια (με πεζό ή ποιητικό τρόπο) ή/και εικόνες χρησιμοποιώντας ως υλικό τα λόγια του Διγενή αλλά και τη δική μας φαντασία, καθώς και τις εικόνες και τα συναισθήματα που (κατά)γράψαμε στις απαντήσεις μας για τις ερωτήσεις 1 και 2.

  1. Πιστεύετε ότι το ποίημα έχει δημιουργηθεί στα παλαιότερα ή στα νεότερα χρόνια; Πού στηρίζετε την απάντησή σας; (Ανάλογα με την παραπάνω απάντηση) / Στα παλαιότερα  χρόνια: Πώς εξηγείτε το ότι το ποίημα έχει πολλά μοντέρνα στοιχεία που θυμίζουν Υπερρεαλισμό; / Στα νεότερα χρόνια: Αν διαβάσουμε το εισαγωγικό σημείωμα σε ποιο συμπέρασμα καταλήγουμε για τη σχέση φαντασίας – Δημοτικού Τραγουδιού;
    
    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου