Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου: Ο
Διγενής
(Δίνεται το κείμενο χωρίς το εισαγωγικό του
σημείωμα)
- Το
περιβάλλον προσωποποιείται και αποκτά συναισθήματα ανατριχίλας και τρόμου
μπροστά στο ψυχομαχητό του Διγενή. Γράφουμε κωδικοποιημένα ποιες εικόνες
δημιουργεί η φαντασία μας στο άκουσμα αυτής της προσωποποίησης;
- Σε όλο
το ποίημα κυριαρχεί το άκουσμα των μ, ν, λ, ρ και τ. Ποια συναισθήματα μας
προκαλεί αυτό το άκουσμα; Τα καταγράφουμε.
- Τι λέει
ο ετοιμοθάνατος Διγενής; Ποια είναι η επιθυμία του; Αν η επιθυμία του
γινόταν πραγματικότητα … ας φανταστούμε τη σκηνή. Ας βγούμε έξω στο
προαύλιο, ας κοιτάξουμε τον ουρανό, ας εμπνευστούμε, ας αυτοσχεδιάσουμε …
- Ο
Διγενής επιθυμεί, αλλά και φαντάζεται. Με τη φαντασία του ξεπερνά τους
νόμους της πραγματικότητας – φτιάχνει μια υπερπραγματικότητα. Έτσι,
λειτουργεί στη νεότερη ποίηση και το κίνημα του Υπερρεαλισμού. (Ας
θυμηθούμε το «Ταξίδι με πλοίο του Ν. Βαλαωρίτη από την Α΄ Γυμνασίου.) Ας
την εκφράσουμε με λόγια (με πεζό ή ποιητικό τρόπο) ή/και εικόνες χρησιμοποιώντας
ως υλικό τα λόγια του Διγενή αλλά και τη δική μας φαντασία, καθώς και τις
εικόνες και τα συναισθήματα που (κατά)γράψαμε στις απαντήσεις μας για τις
ερωτήσεις 1 και 2.
- Πιστεύετε ότι το ποίημα έχει
δημιουργηθεί στα παλαιότερα ή στα νεότερα χρόνια; Πού στηρίζετε την
απάντησή σας; (Ανάλογα με την παραπάνω απάντηση) / Στα παλαιότερα χρόνια: Πώς εξηγείτε το ότι το ποίημα
έχει πολλά μοντέρνα στοιχεία που θυμίζουν Υπερρεαλισμό; / Στα νεότερα
χρόνια: Αν διαβάσουμε το εισαγωγικό σημείωμα σε ποιο συμπέρασμα
καταλήγουμε για τη σχέση φαντασίας – Δημοτικού Τραγουδιού;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου